Sunday, March 16, 2014

Risk-Reversal: Teknik Hapuskan Kerisauan Pelanggan untuk Membeli

Teknik Hapuskan Kerisaun Pelanggan untuk Membeli.
Kenapa guna teknik ini?

Teknik ini digunkan untuk membuat bakal pelanggan membeli sesuatu produk atau servis yang kita tawarkan tanpa risiko.

Maksudnya yang lebih mudah, membuat bakal pelanggan tidak ada rasa ragu-ragu untuk membeli.

Antara contoh teknik risk-reversal ialah:

Jaminan pulangan wang selama 30 hari. Kalau anda sudah menggukan produk kami dan ia tidak memberi sebarang manfaat kepada anda, jangan risau kami akan pulangkan 100% wang anda semua tanpa banyak soal.

Itu sudah biasa kita dengar.

Contoh lain:

Jaminan 2 kali ganda pulangan wang selama 30 hari.

Ia terpulang kepada kita untuk menggunakan teknik ini dengan pelbagai cara sekali pun.

Fokus kita sebagai peniaga adalah meningkatkan jualan.

Selalu buat split-test untuk melihat yang mana berkesan dan yang mana tidak berkesan.

Mungkin 90 hari berkesan.

Mungkin 365 hari lagi berkesan.

... Dan sebagainya.

Untuk peniaga jangan takut untuk buat begini, kerana kebiasannya hanya 5% sahaja pelanggan akan minta pulangkan wang mereka.

Berdasarkan pengalaman saya, tidak ada lagi yang sudi minta pulangkan wang mereka.

Dan pak cik John Carlton kata:

"Lagi lama kita berikan jaminan hari, lagi percaya pelanggan kepada kita."

PS: Andai jenama kita sudah popular, teknik ini mungkin sudah tidak diperlukan lagi kerana jenama kita sudah dikenali dan dipercayai ramai.

Jutawan Danial Abdul Rahim
Ditulis oleh Tuan Danial

Pakar dalam perubatan Blogspot dan Hukum Tarikan. 'Mengkaji' tentang kehidupan sejak 1996. Misinya membantu manusia meningkatkan kualiti hidup agar dunia lebih aman dan makmur.

1 comments:

mrhanafi.com March 16, 2014 at 5:04 PM

ya..teknik ini memang memberi keyakinan...cuma jarang diguna untuk barang besar seperti handphone atau kereta ataupun rumah..

Sehingga jumpa lagi dan salam ukhuwah dari PORTAL ILMU

Post a Comment

:)
:(
=(
^_^
:D
=D
|o|
@@,
;)
:-bd
:-d
:p